14 August, 2007

'Namewee' apologises

The Negaraku rap video was meant to be a satirical social commentary on life in Malaysia as a Chinese and it was never meant to be an insult to Islam or the Malays.

-Wee Meng Chee (Namewee)

After two weeks of threats from Umno politicians, controversial video author Wee Meng Chee today issued an open apology to those who were offended by his work, quoted from Malaysiakini.


The Star reported that,Taiwan-based university student Wee Meng Chee, who created a controversy with his Negaraku videoclip on YouTube has tendered his apology for hurting the feelings of Malaysians offended by his work.

"The controversy has taught me a lesson in nationalism and race relations. To end the controversy, I have decided to pull out the videoclip from my blog and I hope other bloggers would stop distributing the videoclip,'' he said.

Meanwhile, Wee Meng Chee had written a clarification in his blog "我的名字叫明志" :

KEPADA SEMUA PIHAK MEDIA

MENUJUKAN KESILAPAN TENTANG LAPORAN BERITA PIHAK MEDIA METRO

Sebab-sebab menegaskan tentang kesilapan berita :

Pada 7 Aug 2007, saya mendapat tahu dari beberapa pihat tentang surat khabar Melayu – Metro dan berita dari televisyen melaporakan hasil ciptaan lagu saya baru-baru ini yang telah melanggar undang undang di Malaysia. Tetapi selepas saya membaca berita-berita yang berkenaan, saya mendapati bahawa berita yang dilaporkan oleh surat khabar Metro mempunyai kesilapan yang serious. Pihak pemberita menggunakan cara yang agak subjektif untuk melaporkan berita ini dan menyebabkan masyarakat salah faham tentang hasil karyaan yang telah saya ciptakan.

Pertama, pihak metro mengatakan hasil ciptaan lagu saya adalah menghina negara, bangsa, agama dan kerajaan tanpa memahami maksud tersirat lirik tersebut.

Kedua, pihak metro tidak menterjemahkan lirik cina ke melayu agar pihak ramai boleh memahami lirik tersebut dan menilai maksud yang disampaikan ataupun adakah lirik saya ini adalah menghina negara, bangsa, agama ataupun kerajaan. Disebabkan ini ialah lagu cina, masyarakat melayu tidak dapat memahami maksud yang hendak disampaikan dan mereka hanya boleh mengetahui maksud lirik ini melalui pihak media.Saya berasa pihak media tidak patut disebabkan hasil jualan dan melaporkan perkara yang tidak benar dengan tidak profesion.

Di sini, saya ingin menerangkan beberapa keraguan dalam isu ini

1. Sebab apa saya mencipta lagu ini pada awalnya
Saya meminat memain muzik. Kali ini, saya akan menggunakan lagu Negaraku sempena hari Kemerdekaan yang akan datang. Saya tidak berniat untuk menghina negara tercinta – Malaysia. Terdapat banyak cara untuk mencipta sebuah lagu dan salah satu cara ialah ‘sampling’ yang akan menjadikan sebuah lagu jadi effect lain. Dalam kes ini, saya telah memilih lagu Negaraku. Apa yang saya hendak FOKUS disini ialah lagu Negaraku adalah sebuah lagu yang perlu dihormati. Dengan itu, apabila saya mencipta lagu ini saya TIDAK ubah melodi dan lirik lagu Negaraku tetapi saya mengunakan melodi dan lirik asalnya. Namun begitu, saya juga megubahkan cara untuk mempersembahkan lagu ini kepada cara R&B. Sebelum ini, terdapat ramai orang mengubah cara nyanyian lagu Negaraku di pelbagai persembahan terbuka termasuk sambutan sempena Hari Kemerdekaan. Berdasarkan dari segi muzik, sekiranya lagu ciptaan tetap mengamalkan maksud asalnya, saya berasa tidak ada apa-apa yang tidak kena. Tetapi kalau hasil cipta saya betul-betul melanggar undang-undang, saya berasa amat kesal!

2. Menegaskan kebenaran
Lagu ini cuma menglibatkan lirik Negaraku di bahagian korus manakala di bahagian verse saya telah menggunakan kemahiran rap. Lirik dalam bahagian rap yang saya mempersembahkan kebanyakan adalah berdasarkan dari apa yang pernah saya atau kawan alami. Apa yang saya hendak fokus disini ialah saya menggunakan cara huraian untuk menyampaikan maksud lagu tersebut dan bukannya mengkritik. Tujuannya adalah untuk membiarkan pendengar menilaikan betul salahnya. Contohnya, dalam lirik saya ada mengatakan orang cina sukar mendapat tawaran dari universiti tempatan tetapi saya tidak mengesahkan bahawa itu adalah satu perkara yang baik atau tidak. Saya cuma menghuraikan perkara tersebut dan membiarkan pendengar yang menentu perkara tersebuat adakah betul atau salah.

3. TIDAK menghina agama
Sekali lagi saya menerangkan bahawa saya tidak mengkritik apa-apa sahaja termasuk agama.Salah satu dari bahagian lirik saya ada mengatakan yang sebahagian orang islam melafazkan Al-Quran out of tune, ada pula yang pecah nada, dan ada yang macam kokokan ayam.Lirik-lirik yang saya huraikan diatas, saya ada menyatakan SEBAHAGIAN dari mereka yang melafazkan Al-Quran dan bukannya semua orang. Saya sebagai seorang ahli muzik senang bagi saya membezakan penyanyi yang out of tune ataupun pecah nada. Sekali lagi saya menerangkan yang saya TIDAK mengkritik sebarang tentang agama tetapi saya cuma menyuarakan kemahiran mereka di bahagian nyanyi seperti apabila kami dengar kawan-kawan kita nyanyi tidak bagus dan menyuarakan pendapat sahaja. Saya harap masyarakat tidak terlalu sensitive terhadap isu ini dan sememangnya saya sendiri amat hormat setiap agama kerana agam tidak boleh dilanggar.

4. Ganguan yang dialami kerana kesalahan yang dibuat dari pihak media
Disebabkan kesalahan pihak media melaporkan berita ini, ia menyebabkan orang ramai tidak boleh menilaikan betul salah terhadap isi kandungan lyric lagu ini dan ia juga mengancam keselamatan keluarga saya. Saya menerima comment-comment dari blog dan youtube yang mengatakan mereka hendak membakar rumah dan membunuh saya. Di sini, saya ingin mengharapkan orang baik di luar sana agar menterjemahkan lirik cina ini kepada melayu supaya orang ramai boleh memahami isi tersirat yang ingin saya sampaikan dan biar orang ramai tahu yang saya sebenarnya tidak berniat jahat dalam ciptaan lagu ini. Sebenarnya saya sendiri mempunyai ramai kawan melayu sejak kecil, saya tidak ingin disebakan kesilapan laporan berita ini dan menghilang sahabat-sahabat karib saya.

5. Sekiranya lagu ini tidak mengapi-apikan masyarakat
Selain dari mereport perkara yang tidak adil bagi saya, pihak media yang berkenaan juga mengatakan lagu ciptaan saya mengapi-apikan masyarakat. Bagi saya, tidak mudah sesebuah lagu tidak mengapi-apikan masyarakat apatah lagi menyebabkan peperangan atau salah faham yang akan berlaku? Saya percaya bahawa rakyat Malaysia mempunyai kemampuan untuk bernilai sesuatu perkara sama ada betul atau salah. Sebenarnya orang ramai faham dengan lirik dalam lagu ini, mereka akan tahu lagu ini semata-mata hanyalah untuk hiburan. Disebaliknya, pihak media yang melaporkan perkara ini dengan tidak profesion dan subjektif adalah tujuan utama yang menyebabkan perkara ini berlaku! Ini adalah satu perkara yang serious dan saya berharap pihak media boleh memperbetulkan berita yang tidak berkenaan itu dan menjaminkan saya dan keluarga saya selamat.

6. Lirik lagu patut diterjemahkan
Saya bersungguh-sungguh mengharapkan sesiapa yang boleh menterjemahkan lirik lagu ini dari bahasa cina ke bahasa melayu agar orang melayu berhak mengetahui apa maksud lirik dalam lagu ini. Dengan ini, mereka juga boleh menilai adakah saya sedang menghina negara, rakyat, agama ataupun kerajaan. Dengan ini juga ia boleh memberi saya, masyarakat melayu, masyarakat cina mahupun rakyat malaysia satu pesanan yang adil.


Here is another video clip in response to Namewee's "Negaraku".


Labels:

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

so senang mehh??...u buat silap then minta maaf...yelohhh so senang ahh..then we all buat lagu hentam cina then we all minta maaf ahhh.....diu u..sudah tahu cina tak makan taik u nak makan jugak..u tau ni salah maaa..lagi nak buat??

August 14, 2007 9:34 PM  
Anonymous Anonymous said...

I refer to the above video clip in response to Namewee's piece.

Obviously the video must be produced by MCA. I can't believe the standard of English in MCA is so bad. So bad that I am not convinced by whatever it wants to say.
-----------------------------------

To the anonymous writer above.

While I do not condone what Namewee did would you condone what Kerismuddin did, waving the keris?
Not only did he not apologise to the Chinese he did it again in the following AGM. What about that guy who told us to get out if we don't like it here. He didn't apologise too. Surely you wouldn't condone that?

August 15, 2007 12:18 AM  
Anonymous Anonymous said...

Tu lah...bila cakap pasal kaum mula lah u nak keluarkan tentang past punya cerita..susah maaa nak tinggal kat malaysia ni...kenapa nak bising bising tentang kaum tu kaum ni...sudah tu sudah lahh..ni buat lagi hal!!..saja nak naikkan marah org...so melayu ka...cina ka..india kaa..apa kaa..diu..jangan kacau org maaaaa!!!

August 15, 2007 9:30 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

Links to this post:

Create a Link

<< Home